XBUS.

Veelgestelde vragen.

Heb je vragen over XBUS? Wij hebben de meest gestelde vragen hieronder voor je opgeschreven.

De XBUS zal naar verwachting vanaf het eerste kwartaal in 2024 leverbaar zijn.

De kosten van afzonderlijke modules zullen naar verwachting tussen circa 1.200-17.000 euro liggen.

De basisuitrusting bevat 8 batterijmodules van elk 1,25 kWh die een actieradius van ongeveer 200 kilometer in de stadsmodus en max. 140 kilometer in de gemengde modus hebben. Mocht je dit willen uitbreiden, dan kun je een pakket van 4 extra accumodules aanschaffen. De kosten van 4 extra modules zullen naar verwachting rond de 1.600 euro liggen. Er is ruimte voor maximaal 24 modules.

Afhankelijk van de module heeft de XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Echter, zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd.

Het besluit over een subsidie is aanstaande, een exact bedrag kan nog niet worden vastgesteld.

Een trekhaak zal als optie verkrijgbaar zijn. Hoe hoog de trekbelasting zal zijn, kan pas worden gezegd nadat het prototype is voltooid.

Een fietsenrek zal als optie beschikbaar zijn.

De Camper module zal een pop-up dak hebben met een hoogte van 2,20m.

Het bed heeft een ligvlak van ongeveer 210cm x 130cm.

De campermodule heeft naar verwachting een liggedeelte, een kitchenette met spoelbak, koelkast, kookplaat, verswatertank en grijswatertank.

Het verschil tussen de standaard- en de offroadversie is dat de offroadversie meer bodemspeling heeft (van 4-6 cm), evenals een aangepast chassis, dat hoger is en een aangepaste chassisconfiguratie heeft.

Net als met 'normale' auto's is het mogelijk om de XBUS te financieren, private leasen of zakelijk te leasen. Meer informatie over prijzen zal binnenkort beschikbaar zijn.

De XBUS kan met elektriciteit uit het huisnetwerk, aan een laadpaal of snellader (11 kW-type 2), via een batterijwissel bij onze batterijwisselstations en natuurlijk met zonne-energie worden opgeladen.

De XBUS heeft een 230V-stopcontact.

De modules kunnen bij ons worden gehuurd, de accumodules ook en bij de toekomstige accuwisselstations.

Lengte 3945 mm
Breedte standaardversie 1633 mm, offroadversie: 1691 mm
Hoogte standaardversie: 1963 mm, offroadversie: 2013 mm

De exacte afmetingen per module volgen binnenkort.

Bij gebruik van een 230V-stopcontact (thuis opladen) duurt het opladen ongeveer 3-6 uur.

Je kan de XBUS op elk moment aanpassen aan de behoeften en de modules zelfstandig wijzigen.

Als je persoonlijke situatie in de tussentijd is veranderd of je vindt de gekozen configuratie niet zo mooi meer, dan kun je de XBUS in de definitieve configurator volledig opnieuw configureren of zelfs annuleren. Je bent niet gebonden aan je oorspronkelijke reservering. Bij een annulering krijgt je uiteraard je reserveringskosten terug (minus € 150 administratiekosten).

De XBUS is opgebouwd uit veschillende materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recycleerbaar.

Het zonnedak is altijd standaard. Het totale oppervlak van het zonnedak wisselt afhankelijk van de modulekeuze. De zonnemodule van de bestuurderscabine kan 260 Wp, de middencabine 360 Wp en de achtermodule 200 Wp opwekken.

Het gewicht van een batterijmodule zal ca. 9 kilo bedragen.

Een proefrit is naar verwachting in het 3e kwartaal van 2022 mogelijk. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan houden wij je op de hoogte van alle updates.

Het prijsverschil tussen de standaard- en de offroadversie zal naar verwachting zo'n 2.200 euro bedragen.

Wij kunnen het opgegeven verbruik en de bijbehorende actieradius bereiken dankzij de lichtgewicht constructie, de wielnaafmotoren en het geïntegreerde zonnedak.

De XBUS heeft een geïntegreerde veiligheidskooi. Met zijn omslagveilige cabine is het momenteel 's werelds veiligste lichte voertuig. Voor de toekomst plannen we al de integratie van actieve veiligheidssystemen zoals ESC, dodehoekassistent, hulp bij het wegrijden op een helling e.d., evenals passieve veiligheidssystemen zoals airbags en hoofdsteunen e.d., zelfs als deze niet voor de lichte voertuigklasse vereist zijn.

De XBUS valt in de homologatieklasse L7e-B2.

Dankzij de in het wiel geïntegreerde motoren, de lichtgewicht constructie, het zonnedak en de energieterugwinning bedraagt het energieverbruik van de XBUS slechts 5 tot 10 kWh per 100 kilometer. In de basisuitvoering met acht accumodules (10 kWh) is een actieradius van 100 tot 200 kilometer mogelijk.

Wij verkopen onze ontmantelde batterijen aan elektriciteitsopslagbedrijven. Daar worden ze verder gebruikt voor tussentijdse opslag van elektriciteit uit wind- en zonne-energie. Ze worden vervolgens gerecycleerd door gespecialiseerde bedrijven.

Het XBUS heeft automatische verwarming en optionele airconditioning. Het voertuig zal het interieur en de batterijen automatisch voorverwarmen via zonne-energie en wanneer het is aangesloten op het stopcontact of het laadstation. Dit is instelbaar via de XBUS app. Hetzelfde geldt in de zomer voor de airconditioning, als die optie aanwezig is.

De batterijen zijn voorzien van beschermde vervormingszones en schuiven dus slechts lichtjes opzij of naar voren in het ondergebrachte gebied.

De ramen in het voorste en middelste gedeelte van de kampeermodule kunnen worden geopend. Het pop-up dak zal een ventilatiefunctie hebben.

We gebruiken in de wielnaaf geïntegreerde motoren die niet via een as met elkaar zijn verbonden. Elke afzonderlijke motor heeft een piekvermogen van ongeveer 300 NM, wat opgeteld neerkomt op het totale systeemvermogen. Verder is er geen versnellingsbak of differentieel, waardoor het individuele vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel wordt overgedragen.

Ja, er komen opbergmogelijkheden, de exacte capaciteit volgt binnenkort.

De wielbasis zal naar verwachting ca. 2200 mm bedragen.

De spoorbreedte zal naar verwachting de volgende breedtes hebben:
Standaardversie: voor 1352 mm, achter 1287 mm
Offroadversie: voor 1418 mm, achter 1353 mm

De vooroverbouw is naar verwachting 964 mm en de achteroverbouw 781 mm. Dit kan variëren afhankelijk van de module en accessoires.

De standaardbandenmaat is 185/75 R16.

De oploophoek van de standaardversie zal naar verwachting 26 graden en de afloophoek 41 graden zijn. De offroadversie krijgt naar verwachting een hoek van 31 graden voor en 41 graden achter.

De hellingshoek van de standaardversie zal naar verwachting 31 graden zijn. De offroadversie zal naar verwachting een hellingshoek van 40 graden krijgen.

De laadhoogte van de standaardversie zal naar verwachting 955 mm bedragen. Bij de offroadversie zal het waarschijnlijk 1005 mm zijn.

Isofix zal naar verwachting standaard beschikbaar zijn.

Bus
met neergeklapte stoelen 2770 liter
met bank 2300 liter

Kipper
alleen laadruimte 1140 liter

Koffer
6430 liter

Universal
2500 liter plus ca. 260 liter voetruimte centrale module

Pick up!
alleen laadruimte 480 liter

Pick up
alleen laadruimte 1150 liter

Open & Camper
Nog niet bekend

Onze partner is het Duitse bedrijf Univercell dat zijn cellen zelf in Sleeswijk-Holstein produceert - en dat zelfs kobaltvrij. Het is principieel onze missie om de waardeketen in Duitsland of in Europa te houden.

Niet het antwoord gevonden wat je zocht?

Dan helpen we je graag verder! Stel je vraag in het formulier op de contact pagina of schrijf je hier onder in voor onze XBUS nieuwsbrief waarin we je op de hoogte houden van alle nieuwe updates omtrent de innovatieve en vol-elektrische XBUS. STEL EEN VRAAG
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom XBUS? Schrijf je in!